WE DRIVE SOLAR
  • Laadpaal
  • Support
    • Locaties
    • Zakelijk
  • Contact
    • Over ons
    • 10 JAAR BIDIRECTIONEEL
  • Actueel

Batterij op wielen

14/12/2023

 
Afbeelding
Van stroom uit zonne- of windkracht is er soms te veel en soms te weinig. Elektrische auto’s die stroom kunnen terugleveren, balanceren het netwerk. Het gaat goed met het opwekken van groene stroom in Nederland. Regelmatig wordt meer zonne-en windenergie opgewekt dan op dat moment nodig is. Wie een energiecontract heeft waarbij de prijzen per uur variëren, kan geld besparen door de was te draaien en elektrische auto op te laden als er veel zon en wind is en de prijs dus laag. 

​
Met een grote batterij zou op zo’n moment extra energie kunnen worden afgetapt en opgeslagen. En steeds meer mensen hébben een grote batterij – namelijk de accu van hun elektrische auto.
De Ingenieur
LADEN IN TWEE RICHTINGEN
​Het consortium Smart Solar Charging, met daarin onder meer het bedrijf We Drive Solar en de gemeente Utrecht, werkt al jaren aan de inzet van elektrische auto’s voor het bufferen van energie. Hiervoor is nodig dat laadpalen en auto’s ‘bidirectioneel’ zijn, dus de stroom twee kanten op kan: van het netwerk naar de accu en van de accu naar het netwerk.
De Utrechtse wijk Lombok had in 2019 de primeur met de eerste terugleverlaadpaal van Europa, die tevens de eerste openbare terugleverlaadpaal ter wereld was. Renault leverde in dat jaar het eerste prototype van een bidirectioneel laadbare auto: de Renault Zoë.
In 2021 volgde Hyundai met de IONIQ5 – waarvan We Drive Solar nu 25 deelauto’s heeft rondrijden. Dit is nu nog het enige bedrijf dat de software bezit om dit autotype te ontladen.  

MEER DAN TWEEDUIZEND LAADPALEN
‘Destijds wilden we vooral uitzoeken of het werkte’, vertelt Baerte de Brey, netbeheerder bij Stedin. Dat bleek het geval. Inmiddels heeft Utrecht achthonderd laadpalen die geschikt zijn voor vehicle-to grid (V2G)-stroomtransport en is er voor nog eens 1700 laadpalen een aanbesteding gedaan. ‘De verwachting is dat het aantal V2G-laadpalen in Utrecht hiermee in het jaar 2024 over de duizend heen gaat, in het jaar 2025 ruim over de tweeduizend’, zegt De Brey.
Ook de auto’s zijn onderweg. Naast Renault en Hyundai hebben ook KIA, Polestar en Volvo plannen om in de loop van 2024 met een bidirectioneel laadbare auto te komen.

UITROL
Utrecht loopt voor de troepen uit, maar de ontwikkeling begint nu overal in het land op gang te komen, ziet De Brey. ‘Rotterdam is er sinds vorig jaar mee bezig, en we worden steeds vaker benaderd door andere steden die willen weten wat onze ervaringen zijn.’
De grootste uitdaging is niet het ontwerp van V2G-systeem zelf, denkt De Brey – al is het zaak dat de gelijkstroom uit de accu wordt omgezet in wisselstroom voor het grid.
‘De grootschalige uitrol orkestreren, met duizenden laadpalen waarbij elk automerk en elke energieleverancier terecht kan. Dát wordt nog ingewikkeld.’ 

Comments are closed.
    Actueel nieuws We Drive Solar

    Zoeken

    All
    Carsharing
    ENG
    Netbewust Laden
    NL
    Smart Charging
    Solar Carport
    V2G

    Eerder

    Oktober 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    Februari 2025
    November 2024
    Juli 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Februari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    September 2022
    Mei 2022
    April 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Februari 2021
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    RSS Feed

Foto
[email protected]

Support

Storingsnummer openbare laadpalen: +31(0)10-2660923
​

​> Tarief openbare laadpalen
> Laadpas aanvragen (eenmalig €6,05, geen abo, betalen bij gebruik)
​> Inloggen voor overzicht laadsessies

Email
[email protected]



We Drive Solar werkt aan het wijkenergiesysteem van de toekomst, laden én ontladen met de kracht van de zon.

Foto
(c) 2016 - 2025 We Drive Solar
wijzigingen voorbehouden
  • Laadpaal
  • Support
    • Locaties
    • Zakelijk
  • Contact
    • Over ons
    • 10 JAAR BIDIRECTIONEEL
  • Actueel