Met tweeëndertig gloednieuwe Smart Solar Charging laadpunten is het Utrecht Science Park de eerste campus ter wereld die bidirectioneel laden volgens de nieuwe open standaard ISO 15118 mogelijk maakt. Dit laadsysteem kan elektrische auto’s zowel laden als ontladen, zodat zij actief bijdragen aan slimme energienetwerken. Op 16 oktober 2019 vond de officiële lancering plaats op het Utrecht Science Park. Utrecht Science Park als living lab
Met de nieuwe bidirectionele laadpalen is het Utrecht Science Park klaar om het duurzame energiesysteem Smart Solar Charging door te ontwikkelen. Temeer omdat deze innovatieve laadpalen op het park worden gecombineerd met 8.000 zonnepanelen en zes We Drive Solar poolauto’s van Hogeschool Utrecht (HU), waarvan Universiteit Utrecht (UU) ook een auto beschikbaar stelt aan hun medewerkers voor werkgerelateerde reizen. In dit living lab gaan de betrokken ondernemers en onderzoekers van de HU en de UU het integrale systeem optimaliseren naar energieprestaties, gebruikersgedrag en waardemodellen. Koploper Utrecht Het Utrecht Science Park is een unieke proeftuin omdat het onderwijs, wonen, werken en zorg combineert. Dit living lab maakt deel uit van zes Smart Solar Charging proeftuinen in de regio Utrecht. Zo onthulde Koning Willem-Alexander op 21 maart 2019 de wereldprimeur van dit duurzame energie- en mobiliteitssysteem in de proeftuin in de Utrechtse woonwijk Lombok. Daarnaast bouwt Triodos Bank in Zeist momenteel het grootste bidirectionele laadplein ter wereld en ontwikkelt gemeente Utrecht dit jaar een bidirectioneel stadsnetwerk van 145 SSC-laadpalen aan de openbare weg. Deze mijlpalen helpen Utrecht de eerste regio ter wereld te worden die haar benodigde energie balanceert dankzij bidirectionele laadtechniek. Bidirectioneel systeem De bidirectionele Smart Solar Charging laadpunten maken het mogelijk om batterijen van elektrische voertuigen niet alleen te laden, maar ook te ontladen. Zonne-energie die overdag is opgeslagen in de accu’s kan daardoor ’s avonds worden gebruikt in de gebouwen. Hierdoor wordt de duurzaam opgewekte energie maximaal benut: de dynamische laadinfrastructuur gaat efficiënt om met duurzame zon- en windenergie en optimaliseert de laadkosten voor alle betrokkenen. Renault Groupe zet sterk in op deze nieuwe technologie: de standaard ISO 15118 wordt toegepast en ook zijn de autobatterijen geschikt gemaakt voor bidirectioneel laden. Omdat deze techniek breed inzetbaar is kunnen ook andere autofabrikanten snel overgaan op bidirectioneel laden. Smart Solar Charging Het living lab op het Utrecht Science Park komt voort uit samenwerking tussen Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en de bedrijven LomboXnet, We Drive Solar, Smart Solar Charging, Stedin, Last Mile Solutions, The People Group, Jedlix, NewSolar en Siers, geleid door het Utrecht Sustainability Institute. De ontwikkeling en opschaling van het bidirectioneel laden wordt mogelijk gemaakt door medewerking van ElaadNL en Renault Groupe. Het project Smart Solar Charging is mede mogelijk dankzij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Kansen voor West II, dat gericht is op het versterken van de regionale concurrentiekracht en het vergroten van de werkgelegenheid. Opmerkingen zijn gesloten.
|
Zoeken
Alles
Eerder
November 2024
|