Openbare laadpalen voor auto’s die op drukke momenten langzamer laden, om het stroomnet te ontlasten. Het Utrechtse bedrijf We drive Solar doet het al tijden en geen haan die er naar kraait. Logisch, vindt eigenaar Robin Berg: ,,Uiteindelijk heeft het alleen maar voordelen.” AD | Maaike Kooistra Onlangs kondigde de gemeente Utrecht aan binnenkort te starten met het afknijpen van zo’n 1000 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Tussen 16.00 en 20.00 uur kunnen eigenaren van stekkerauto’s dan alleen nog maar langzaam laden, luidde de boodschap. Dat zou het elektriciteitsnet ontzien dat juist in die spitstijd zwaar wordt belast.
,,Laadpalen afknijpen, dat klinkt als iets onheilspellends”, zegt Berg, die 300 Utrechtse laadpalen met elk twee laadpunten onder zijn hoede heeft met We drive Solar. ,,Maar wij doen dat al heel lang in samenwerking met netbeheerder Stedin. We hebben zo’n duizend transacties per dag, maar krijgen hooguit een keer per maand een telefoontje van iemand die het niet snel genoeg vond gaan.” Veel vermogen Hoe het werkt? ,,Wij kiezen het beste moment om te laden, wanneer is de stroom het groenst? Op basis daarvan laden we de auto op”, zegt hij. ,,Op een zonnige middag waarop veel zonne-energie wordt opgewekt geven de we de auto’s bijvoorbeeld heel veel vermogen. Maar is er nauwelijks aanbod, dan laden we op halve snelheid.” Het betekent automatisch ook dat het bedrijf de snelheid verlaagt op drukke momenten, als iedereen thuis komt uit zijn werk en elektrisch wil laden, koken en verwarmen. ,,En we verhogen het vermogen als er een productiepiek is.” Het is precies wat de netbeheerders graag zien, om opstoppingen op het overvolle energienet te beperken. Nu al zijn de gevolgen daarvan groot. Door de enorme vraag naar stroom krijgen grootverbruikers de komende jaren geen aansluiting voor nieuwbouw, uitbreiding of verduurzaming. Het betekent ook dat de bouw van woningen in gevaar is. Voor consumenten ligt ook op de loer dat ze niet kunnen verduurzamen met warmtepomp of eigen laadpaal voor stekkerauto. Elektriciteitsgebruik goed verspreiden over de dag, kan dat voorkomen. En de laadpalen kunnen daar dus een rol in spelen. Lage prijzenMaar dat is volgens Berg niet het enige pluspunt. ,,Uiteindelijk heeft het alleen maar voordelen. Je gebruikt groene stroom, de netbeheerder is blij en de consument betaalt automatisch minder bij een flexibel contract. Zonder dat hij ergens aan hoeft te denken wordt alleen met vol vermogen geladen als de prijzen laag zijn.” We Drive Solar test nu of zijn laadpalen op sommige momenten helemaal kunnen stoppen met laden om later op vol vermogen te laden. ,,Steeds meer auto’s kunnen dat en dat is natuurlijk het allerbeste.” Volgens de gemeente Utrecht wordt dit ‘netbewust laden’ de komende tijd stapsgewijs ingevoerd. Vanaf 1 januari heeft het bedrijf Total een contract om 500 laadpalen over te nemen, die binnen 9 maanden ook op die manier moeten kunnen laden. ,,Hierdoor zullen er in het derde kwartaal in totaal 1000 laadpalen zijn die netbewust laden ondersteunen”, aldus een woordvoerster. Uiteindelijk gebeurt dat op grote schaal, zo is de verwachting. ,,Er is alleen nog een oud contract met het bedrijf Equans voor 1000 laadpalen waarbij netbewust laden niet verplicht is. We moeten dit contract heronderhandelen om hen ook hiertoe te verplichten, wat kosten met zich meebrengt”, zegt de woordvoerster. ,,Het Rijk werkt aan een subsidieregeling hiervoor. We verwachten dat tegen het einde van dit jaar ook deze laadpalen netbewust kunnen laden.” Opmerkingen zijn gesloten.
|
Zoeken
Alles
Eerder
November 2024
|