Hyundai en mobiliteitsaanbieder We Drive Solar hebben tijdens een feestelijke ceremonie het officiële startschot gegeven voor de inzet van 25 IONIQ 5 voorzien van vehicle-to-grid [V2G-]technologie. Een unieke wereldprimeur: Utrecht krijgt als eerste regio ter wereld de mogelijkheid om deze technologie grootschalig in te zetten. Utrecht zet daarmee een belangrijke stap in haar ambitie om de eerste bidirectionele stad en regio te wereld te worden. Hyundai draagt bij aan het project door in Utrecht 25 exemplaren van zijn elektrische IONIQ 5 met V2G-technologie in te zetten als bidirectionele productieauto, een wereldprimeur. De 25 IONIQ 5 worden door We Drive Solar ingezet in haar mobiliteitsaanbod aan de bewoners van Utrecht. Het startschot van dit nieuwe energiesysteem van de toekomst werd gegeven in de nieuw te bouwen stadswijk Cartesius Utrecht van de ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development. In dit nieuwe woongebied komt veel aandacht voor duurzaamheid, innovatieve energieoplossingen en duurzame (deel-) mobiliteit. Cartesius is de eerste nieuwbouwwijk in Nederland waar dit grootschalig toegepast gaat worden. De aftrap van het ambitieuze project gebeurde in aanwezigheid van President en CEO van Hyundai Motor Europe Michael Cole, directeur en oprichter van We Drive Solar Robin Berg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma en directeur Ballast Nedam Development Onno Dwars. Voor de energievoorziening tijdens de ceremonie zorgden de 25 IONIQ 5 door inzet van de nieuwe Vehicle to Grid (V2G) technologie. Robin Berg, directeur van We Drive Solar: ‘Met de unieke Vehicle-to-Grid-technologie kan We Drive Solar nu met 25 en eind dit jaar met 150 exemplaren van de IONIQ 5 grootschalig auto’s inzetten als opslag van duurzame energie. Daarmee maken we samen met Hyundai van Utrecht de eerste stad en regio ter wereld met een bidirectioneel ecosysteem.’ Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe: ‘We zijn trots dit project te kunnen lanceren met We Drive Solar. Bij Hyundai zijn we van mening dat bidirectioneel laden, in combinatie met V2G-technologie, batterij-elektrische voertuigen kan veranderen in flexibele energiebronnen. De IONIQ 5 en de V2G-technologie bieden niet alleen een alternatief voor klanten die af willen van traditionele verbrandingsmotoren, ze helpen ook de levensvatbaarheid van duurzame energieopwekking te vergroten.’ Staatssecretaris Heijnen: “We krijgen vandaag een kijkje in de toekomst, op wat straks hopelijk normaal is. Elektrische auto’s die opladen als er veel elektriciteit beschikbaar is, en elektriciteit teruggeven aan het stroomnet als er tekort is. Dat is mooi voor de elektrische rijder én nog mooier voor de energietransitie. We geven ons stroomnet zo letterlijk en figuurlijk meer power, en dat is een goeie zaak”. Bidirectioneel ecosysteem De samenwerking heeft als doel van Utrecht de eerste regio ter wereld te maken met een bidirectioneel ecosysteem; een mijlpaal in het 900-jarig bestaan van de stad. Een bidirectioneel ecosysteem maakt het mogelijk om in de toekomst duizenden autobatterijen in te zetten als buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. Alleen door de toepassing van grootschalige opslag is het mogelijk om volledig afscheid te nemen van fossiele energiebronnen. Drie jaar geleden werd de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels staan er ruim duizend van dergelijke laadpunten in de stad en regio die auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook kunnen ontladen. Utrecht is daarmee de eerste stad en regio met een grootschalig bidirectioneel ecosysteem bestaande uit honderden V2G-laadpunten en de grootste bidirectionele laadpleinen ter wereld. Hyundai zet 25 exemplaren van zijn elektrische IONIQ 5 met V2G-technologie in als bidirectionele productieauto. Dat aantal zal later dit jaar verder worden uitgebreid. De batterijen in de elektrische Hyundai’s worden grootschalig ingezet als opslag van duurzame energie. Uiteindelijk moeten honderden elektrische deelauto’s zorgen voor schone lucht, minder auto’s op straat en de buffer vormen voor grootschalige toepassing van zon- en windenergie in de regio. Cartesius Utrecht is een nieuwbouwproject waar het consortium van gebiedsontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development fase 2-6 met 2.530 woningen ontwikkelt. Samen met de eerste fase van Keystone Vastgoed wordt een stadswijk ontwikkeld met in totaal 2.852 woningen. In de wijk, naast NS-station Utrecht Zuilen, ligt de focus op gezonde en duurzame mobiliteit. De openbare ruimte is zo ingericht en aangesloten op omliggende wandel- en fietsroutes dat het uitnodigt tot (actief) bewegen en het gebruik van de fiets. Daarnaast krijgen de bewoners met behulp van een slim mobiliteitsaanbod aantrekkelijke alternatieven voor de auto via een handige app. De mobiliteitsservice bestaat onder meer uit elektrische deelauto’s zoals de IONIQ 5 van We Drive Solar. De IONIQ 5 is het eerste model van Hyundai dat gebruikmaakt van het Electric-Global Modular Platform (e-GMP). Dit nieuwe platform is speciaal ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), zoals de IONIQ 5, en biedt grote voordelen op het gebied van prestaties, veiligheid en ruimte. Dankzij het 800V-systeem laadt de IONIQ 5 ultrasnel op. Binnen vijf minuten is het rijbereik vergroot met 100 km. En met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Transitie naar duurzame mobiliteit We Drive Solar is als aanbieder van elektrische deelauto’s betrokken bij een groot aantal nieuwbouwontwikkelingen in Nederland. Door zonnepanelen, laadpalen en deelauto’s optimaal te laten samenwerken, bouwt We Drive Solar in Utrecht en daarbuiten het energiesysteem van de toekomst. Het mobiliteitsaanbod van We Drive Solar zorgt voor een autoluwe, leefbare woonomgeving en versnelt de transitie naar duurzame mobiliteit waar Hyundai zich al geruime tijd hard voor maakt. Behalve voor het vervoer van bewoners van Cartesius zal de IONIQ 5 ook dienstdoen als bidirectionele productieauto. Dat betekent dat de batterijen van de elektrische Hyundai’s grootschalig ingezet worden voor de opslag van duurzame energie, ook wel Vehicle-to-Grid (V2G) genoemd. V2G biedt tal van voordelen voor het elektriciteitsnet en het milieu. Tijdens piekmomenten waarin grote hoeveelheden energie worden afgenomen, kunnen elektrische auto’s ook weer energie terugleveren aan het elektriciteitsnet. Daarnaast kunnen de elektrische auto’s huizen en gebouwen van stroom voorzien. V2X is de overkoepelende term die wordt gehanteerd om de toegevoegde waarde van elektrische auto’s te beschrijven voor momenten dat ze niet worden gebruikt voor waar ze in eerste instantie voor zijn bedoeld: rijden. Behalve Vehicle-to-Grid (V2G) zijn dat ook Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Building (V2B). Hoe meer gebruikgemaakt wordt van energie die is opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, hoe meer V2G-technologie de impact van klimaatverandering helpt verminderen. Door te vertrouwen op de energie – opgewekt uit zonne- of windenergie – die is opgeslagen in de batterijpakketten van elektrische auto’s, zijn we minder afhankelijk van energiecentrales die voor meer vervuiling en hogere energieprijzen tijdens piekuren zorgen. Toekomstvisie Progress for Humanity
Behalve een leidende rol in elektrisch rijden wil Hyundai zijn klanten optimaal ontzorgen met behulp van innovatieve services die aansluiten bij de toekomstvisie van het merk: Progress for Humanity. De samenwerking met We Drive Solar past binnen de ambities van Hyundai om uit te groeien tot wereldwijde marktleider op het gebied van mobiliteitsoplossingen die passen bij de manier van leven van zijn klanten. Opmerkingen zijn gesloten.
|
Zoeken
Alles
Eerder
Februari 2025
|