Met de samenwerking van We Drive Solar en MyWheels maakt Utrecht een volgende stap in de energietransitie. De technologie van We Drive Solar om auto’s bidirectioneel te (ont)laden komt daarmee beschikbaar voor de grote vloot deelauto’s van MyWheels. Hierdoor krijgen inwoners van Utrecht als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen. Persbericht
We Drive Solar gaat samen met vijf lokale energiecoöperaties op 10 provinciale carpoolplaatsen solar carports plaatsen. Er worden 465 parkeervakken voorzien van overkappingen met zonnepanelen. Daarbij komen er 70 laadpunten zodat elektrische auto's direct opgeladen kunnen worden met lokaal opgewerkte zonne-energie. Er is afgesproken dat de oplaadtarieven op deze solar parkings altijd lager zullen zijn dan de vergelijkbare benzinekosten per kilometer.
Hoe kunnen elektrische voertuigen juist de oplossing zijn voor overbelasting van het net? Dat wordt uitgezocht in de nieuwe duurzame woonwijk Wisselspoor in Utrecht. Op 24 mei kwamen Minister Hugo de Jonge en Staatssecretaris Vivianne Heijnen, onder leiding van wethouder Eelco Eerenberg, alles te weten over deze veelbelovende wijk, waar duurzame mobiliteit, een gemengd woon-werk gebied, een autoluwe leefomgeving en de energietransitie samenkomen.
Marije en haar gezin met drie kinderen ging vier weken op vakantie met een auto van We Drive Solar. Daar ging (achteraf bezien) veel onnodige stress aan vooraf.
Nisrine en Jaidy nemen een van de 80 zonnepanelen in ontvangst die Robin Berg van We Drive Solar ze schenkt voor het dak van Kindercampus Molenpark. Daarmee krijgt het dak totaal 140 panelen die stroom leveren aan de school en de laadpalen in de buurt.
De gemeente Utrecht heeft een thuisbasis voor 17 deelauto’s direct naast Utrecht Centraal geopend. Hier kunnen reizigers nu niet alleen overstappen op een trein of bus, maar ook gemakkelijk hun reis vervolgen met een volledig elektrische deelauto.
Robert Llewellyn bezoekt het grootste bidirectionele laadplein bij a.s.r verzekeringen en vraagt door op de ambitie van Utrecht om de eerste bidirectionele stad ter wereld te worden.
Utrecht is de winnaar van de Fully Charged CITIES award 2021 voor uitblinken in de inzet van groene energie en slimme mobiliteit.
Utrecht ondersteunt actief vooruitstrevende initiatieven en innovaties om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn. Door krachten te bundelen, wordt er succesvol gewerkt aan een bloeiende, groene stad. Dit werk wordt nu beloond met een Fully Charged CITIES award van het gerenommeerde Fully Charged platform. Dit platform is 's werelds nummer 1 kanaal voor groene energie en elektrische voertuigen met een publiek van meer dan 2,2 miljoen mensen wereldwijd. Nicole: ‘Ik vind het belangrijk dat je beseft dat je een reis op veel manieren kunt maken. Bij ons thuis is het inmiddels een sport geworden hoe je het beste van A naar B kan gaan. Op de fiets, met de trein en een stukje lopen, of de deelauto. Het is heel erg leuk om daar over na te denken. Dat je een auto hebt, vind ik écht een keuze. Ik begrijp wel dat mensen gehecht zijn aan hun bezit en voor gemak kiezen. Maar zelfs ik schrok ervan toen ik ging uitrekenen wat het hebben van een auto eigenlijk kost.’
De eerste auto voor de bewoners van Heidestad in Ede is in gebruik genomen door wethouder Peter de Pater en Evert van Kooten van Hegeman Bouw.
Renault heeft de 150e Renault Zoe E-Tech electric geleverd aan We Drive Solar, het innovatieve deelautoproject in de provincie Utrecht met 100% elektrische auto’s die rijden op zonne-energie.
Op 18 november 2021 won de gemeente Maastricht met het slimme laadplein aan de Alexander Battalaan de Aanmoedigingsprijs van Expertisecentrum RAL Zuid voor de gemeente met het meest inspirerende voorbeeldproject op het gebied van elektrisch vervoer en laadinfrastructuur. Maastricht heeft gewonnen omdat in het laadplein veel ontwikkelingen samen komen in één project, zoals de energietransitie, verduurzaming van de gebouwde omgeving en duurzame mobiliteit.
Cirilo: ‘Als je het me eerlijk vraagt dan vind ik een privé auto eigenlijk ‘onzinnig eigendom’. Het liefst reis ik, zeker zakelijk, zo veel mogelijk met de trein. Maar met kinderen en voor een dagje naar het bos is een auto toch soms handig. En het gemak waarmee je dan een elektrische deelauto van We Drive Solar pakt, is natuurlijk geweldig.
|
Eerder
September 2023
Zoeken
|