In response to the massive growth of renewable energy in the Netherlands, Renault Group, We Drive Solar, MyWheels and the City of Utrecht have joined forces to launch Europe's first large-scale car-sharing service utilizing Vehicle-to-Grid (V2G) technology.
Elektrische auto’s worden steeds vaker ‘slim’ opgeladen, dat wil zeggen alleen op momenten met veel ruimte op het stroomnet en lage stroomprijzen. Slim laden voorkomt overbelasting van het net én het is goed voor de portemonnee. Om maximaal te profiteren van slim laden wil je op drukke of dure uren niet alleen de laadsnelheid verminderen, maar ook het laden kunnen pauzeren. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en TU Delft tonen aan dat het toevoegen van laadpauzes de effectiviteit van slim laden verdubbelt. De meeste auto’s ondersteunen dit al, maar enkele automodellen kunnen niet goed omgaan met deze laadpauzes. De onderzoekers roepen autofabrikanten op ervoor te zorgen dat álle modellen met laadpauzes om kunnen gaan. De normen daarvoor bestaan al, maar worden in enkele gevallen niet goed toegepast. Het verplicht stellen van technische slim-laden-eisen kan helpen.
> Even-smarter-charging-of-electric-cars (University Utrecht) | full article: Nature In het testlab van ElaadNL hebben we vandaag een live demonstratie laten zien van succesvol bidirectioneel laden volgens het definitieve AC-151180-20 bidirectional charging protocol met de Solar City laadpaal! Bidirectional charging is klaar voor scale-up!
Drukte op het stroomnet is een groeiend probleem. Een mogelijke oplossing is het slim laden van elektrische auto’s, waarbij elektrische auto’s sneller of minder snel geladen worden afhankelijk van de drukte op het stroomnet. In samenwerkingsproject FLEET* begonnen netbeheerder Stedin, bedrijven en kennisinstellingen 3 jaar geleden met slim laden van elektrische auto’s op 380 publieke laadpalen in Utrecht. Slim laden gebeurde in deze proef op basis van flexibele nettarieven van de netbeheerder. Deze experimentele prijsprikkel zorgde voor 15% minder piekbelasting van elektrische auto’s en zo voor ontlasting van het lokale stroomnet. Gebruikers merkten hier in de meeste gevallen niets van omdat de auto langer ingeplugd stond dan nodig was en er genoeg ruimte was om deze buiten de piek op te laden.
Openbare laadpalen voor auto’s die op drukke momenten langzamer laden, om het stroomnet te ontlasten. Het Utrechtse bedrijf We drive Solar doet het al tijden en geen haan die er naar kraait. Logisch, vindt eigenaar Robin Berg: ,,Uiteindelijk heeft het alleen maar voordelen.”
AD | Maaike Kooistra Van stroom uit zonne- of windkracht is er soms te veel en soms te weinig. Elektrische auto’s die stroom kunnen terugleveren, balanceren het netwerk. Het gaat goed met het opwekken van groene stroom in Nederland. Regelmatig wordt meer zonne-en windenergie opgewekt dan op dat moment nodig is. Wie een energiecontract heeft waarbij de prijzen per uur variëren, kan geld besparen door de was te draaien en elektrische auto op te laden als er veel zon en wind is en de prijs dus laag.
Met een grote batterij zou op zo’n moment extra energie kunnen worden afgetapt en opgeslagen. En steeds meer mensen hébben een grote batterij – namelijk de accu van hun elektrische auto. De Ingenieur Het overvolle stroomnet in Nederland kan op adem komen door elektrische auto’s slimmer te laden. Dat schept ruimte op het net en maakt autorijden goedkoper: een beetje geduld wordt beloond. Maar hoe werkt het?
EV-rijders: 'slim #laden' komt standaard op alle 142.000 publieke laadpunten in NL, om te beginnen in #Utrecht. Hoe werkt het, wat levert het op? @nrc maakt een netbewust rondje langs laadexperts Marc Hijink | NRC Na bijna anderhalve eeuw is de auto niet langer alleen een middel om van A naar B te komen. Met de opkomst van nieuwe elektrische modellen kunnen ze ook gaan dienen als mobiele stroomopslagstations. ‘Een heel belangrijke oplossing voor de overvolle stroomnetten.’
Pien van Engen | FD Bidirectional charging is shaping up to be a game changer in how we manage our energy use. But first, it needs to show up in more EVs. (...)
Case study: We Drive Solar's EVsLast year, Dutch car-share operator We Drive Solar drafted 25 Hyundai Ioniq 5 SUVs to double as mobile energy storage systems in Utrecht, the Netherlands' fourth-largest city. Dan Avery | CNet "De batterijen van een miljoen elektrische auto's hebben evenveel vermogen als alle elektriciteitscentrales in Nederland"
René Didde | Trouw Met de samenwerking van We Drive Solar en MyWheels maakt Utrecht een volgende stap in de energietransitie. De technologie van We Drive Solar om auto’s bidirectioneel te (ont)laden komt daarmee beschikbaar voor de grote vloot deelauto’s van MyWheels. Hierdoor krijgen inwoners van Utrecht als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen. Persbericht
We Drive Solar gaat samen met vijf lokale energiecoöperaties op 10 provinciale carpoolplaatsen solar carports plaatsen. Er worden 465 parkeervakken voorzien van overkappingen met zonnepanelen. Daarbij komen er 70 laadpunten zodat elektrische auto's direct opgeladen kunnen worden met lokaal opgewerkte zonne-energie. Er is afgesproken dat de oplaadtarieven op deze solar parkings altijd lager zullen zijn dan de vergelijkbare benzinekosten per kilometer.
Hoe kunnen elektrische voertuigen juist de oplossing zijn voor overbelasting van het net? Dat wordt uitgezocht in de nieuwe duurzame woonwijk Wisselspoor in Utrecht. Op 24 mei kwamen Minister Hugo de Jonge en Staatssecretaris Vivianne Heijnen, onder leiding van wethouder Eelco Eerenberg, alles te weten over deze veelbelovende wijk, waar duurzame mobiliteit, een gemengd woon-werk gebied, een autoluwe leefomgeving en de energietransitie samenkomen.
Marije en haar gezin met drie kinderen ging vier weken op vakantie met een auto van We Drive Solar. Daar ging (achteraf bezien) veel onnodige stress aan vooraf.
Nisrine en Jaidy nemen een van de 80 zonnepanelen in ontvangst die Robin Berg van We Drive Solar ze schenkt voor het dak van Kindercampus Molenpark. Daarmee krijgt het dak totaal 140 panelen die stroom leveren aan de school en de laadpalen in de buurt.
|
Zoeken
Alles
Eerder
November 2024
|